Livet Me Simon och Linus..

Om att vara mamma till två makalösa pojkar, om bra mat till hela familjen och mycket annat. Jag tror på filosofin "Mätta barn är glada barn, glada barn är mätta barn"!

Älskade mammas fiskgratäng - LCHF

Publicerad 2015-02-08 19:30:00 i Allmänt,

När man skulle åka till mamma så frågade hon alltid vad man var sugen på för mat. Ja, för er som inte känner får familj är vad man ska äta, mat och fika ungefär det viktigaste som finns. Så den frågan fick man alltid av mamma, "vad vill du äta". Högt i kurs stod alltid hennes fiskgratäng med torsk och potatis till. Jag hann aldrig få receptet men jag har lyckats återskapa det utifrån smaker och vad hon hade i. Nu har jag äntligen även gjort receptet LCHF!
 
 
Du behöver till fyra personer:
600 gram torskfilé, MSC märkt såklart!
1 liter grädde
200 gram riven ost
2-3 msk klassisk senap
3 msk dill
sallt och peppar
 
Gör såhär:
Börja med såsen. Häll 1 liter grädde i en kastrull och sjud/koka tills der reducerats till ca 5 dl och därmed tjocknat. Under tiden den kokar gör du i ordning fisken och lägger i en ugnsfast form.
 
 
Kör fisken på 150 grader i tio minuter i ugnen under tiden som du gör klart såsen.
 
 
Vispa ner osten, dillen, senapen och smaka av med salt och peppar. Ta ut fisken ur ugnen och höj temperaturen till ca 200 grader och häll såsen över fisken. Kör fisken i ytterligare 15 minuter tills det blivit en fin yta på såsen. Servera med valfritt tillbehöver.
 
 
Smaklig Spis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela