Livet Me Simon och Linus..

Om att vara mamma till två makalösa pojkar, om bra mat till hela familjen och mycket annat. Jag tror på filosofin "Mätta barn är glada barn, glada barn är mätta barn"!

kalvgryta med trattkantareller och dragon..

Publicerad 2015-02-02 19:24:17 i Bra mat för hela familjen,

Jag upptäckte att jag hade en påse grytbitar av kalv i frysen som jag bestämde mig att göra något av. Jag brukar göra dillkött på kalven men idag testade jag något helt annat.
 
 
Du behöver:
1 kg kalvkött skuret i grytbitar
ca 300 g trattkantareller
1 morot
1 palsternacka
1 stor lök
2 lagerblad
1 tsk dragon
1 tärning grönsaksbuljong
salt
peppar
vatten
5 dl grädde
2 dl cremé friache
1-2 msk dijonsenap
 
Gör såhär:
Bryn köttet i smör och lägg över i panna med salt och peppar, stek svampen så vätskan dunstar och häll över köttet. Skrä löken i skivor och lägg i grytan. Häll på vatten så det täcker, tillsätt lagerblad, dragon och buljongtärning. Låt koka i 60-90 minuter, sista 15 minuterna utan lock. Skala och finhacka rotfrukterna och tillsätt i gyrtan efter 30 minuter. Under tiden köttet kokar sjud grädden så den tjocknar med dijonsenapen. När köttet är klart, tillsätt grädden och cremé friachen och låt koka ett par minuter till, tills det tjockat lite.
 
Servera med en stor grönsallad och bulgur till de som kräver kolhydrater.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela