Livet Me Simon och Linus..

Om att vara mamma till två makalösa pojkar, om bra mat till hela familjen och mycket annat. Jag tror på filosofin "Mätta barn är glada barn, glada barn är mätta barn"!

Periodisk fasta -16:8..

Publicerad 2015-02-11 18:17:00 i Allmänt,

Jag behövde lite förändring i min kosthållning och bestämde mig för 16:8 fasta. Det är så kallad periodiska fasta där man fastar en viss del av dygnet. Det här kan du göra ibland, eller alltid. Ju längre du kör, desto lättare är det för kroppen att fungera på fastan. 16:8 står alltså för sexton timmars fasta och åtta timmars ätfönster under fastedagarna. Jag har valt att ha mitt ätfönster mellan 12.00 och 20.00. Det betyder allt som oftast lunch, middag och något lite snacks för att fylla på fettlagret till natten.
 
Vissa mornar varknar jag vrålhungrig och det är en pina fram till lunch. Det är de dagar jag ätit för lite fett dagen innan. Så det gäller verkligen att få i sig fettet man ska.
 
Idag såg mina måltider ut såhär:
  • Kokt fläsklägg med skirat smör (ja det låter skittråkigt men jag var inte sugen på grönsaker)
  • äggpannkaka med kasslerröra
Till kvällstvn när barnen ligger ska jag ta ett glas te med ett par matskedar kokosfett.
 
Hur länge jag ska köra såhär? ja det visar sig väl. Just nu känns det väldigt bra och jag skulle kunna fortsätta i evigheter. Min kropp verkar reagera bra på det också, men mer om det får ni veta på min vägdag på fredag. Jag tror på toppensiffror den här veckan. Tumme upp!
 
Här kommer ett urval av mina måltider under fastan.
 
 
Fiskgratäng och sallad
 
Knaperstekt bacon, ädelostsås och sallad
 
Högrevsgryta med yoghurt och sallad
 
Jag tror ni anar ett litet tema här. Men sallad är ju så förbaskat gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela